Site Overlay

Sontag in Berlin

Søndag i Berlin:

Vi sover længe idag.. Vi har ferie! Vi slapper af!

Vejrudsigten så desværre ikke for god ud idag til at tage på stranden som vi ellers havde planlagt. Istedet blev det til en meget rolig morgen, hvor vi først var oppe ved 10-tiden og først var klar til at forlade stedet kl. 12..:)

Vi gik over til “Alte Nationalgallerie”, der huser en mindre samling franske impressionister herunder Claude Monet, som Carla lærer om i øjeblikket. En kæmpe tak til Stine, klasselæreren, for at lære hende om det. Vi glæder os allerede til at høre om hvilken kunstner hun skal lære om næste gang. Hun har allerede lært om Dunkelbunt Hundertwasser (!) …

Nå, vi gik langs med kanalen og passerede “Fisher Insel” en lille ø, hvor der var “Havnefest” og masser af aktiviteter. Det små regnede men vi tog ikke regntøjet på da det kun støvregnede..Fremme ved “Alte Nationalgallerie” købte vi et tredages kort til alle museerne i Berlin – det er virkeligt mange og vi kommer helt sikkert ikke til at se alle sammen, men der er blandt andet “Hamburger Bahnhof” med moderne kunst. Ditte og jeg var der for mange år siden og så blandt andet Damien Hurst “Shark in Formaldehyd” eller noget lignende og en masse Andy Warhols. Husker vi spiste en lækker brunch på restauranten på Museet.

Vi fik set vores impressionister – de har faktisk kun 4 Monet’er – og de er ikke særligt repræsentative for hans arbejder, men Monet’er er de – jeg kunne bedre lide Renoir og Max Liebermann, som jeg overhovedet ikke anede noget som helst om. Tror han var hollænder – de fleste af hans motiver var malet i Holland. (Red. han var en meget kendt tysk maler fra Berlin!!)

Gik så over i “Neues Museum”, der huser en gigantisk samling Egyptiske effekter herunder en helt og aldeles vidunderlig buste af “Nefertiti” – den måtte vi se, men først spiste vi en kage og drak kaffe i deres cafe i stueetagen. “Nefertiti” var fantastisk – ærgerligt at man ikke måtte tage fotos ….

Efter to timers museumsbesøg havde både Carla og jeg fået nok.. Sjovt nok syntes Ditte det var vildt interessant 🙂 – Vi gik videre op til Hackesche Höfe og så begyndte det at regne meget – jeg tog vores regnjakker op af rygsækken kun for at konstatere, at en af vores vandflasker havde været lukket forkert og Carlas regnjakke var gennemblødt. Surt.. Regnen holdt hurtigt op igen og solen tittede frem, men Carla var blevet træt af at gå så vi gik lidt længere op mod Cirkus Hotel, hvor der holdt en “Drive-Now” bil  – en BMW i3 – elektrisk – som vi lejede og kørte det sidste stykke op mod Mauer Park, hvor vi ville se karaoke show.

Vi ankom ca. kl. 4 efter en nem og hurtig og ikke mindst lydløs tur i BMW’en – vi satte den i en sidegade til Oderberger Strasse og håbede den stod der når vi skulle hjem så vi kunne komme hurtigt hjem.

Mauer Park summer af liv en søndag når vejret er godt og idag var ingen undtagelse. Der spillede 3 bands på vejen ind til midten – et rock-band overdøvede de fleste og et raggae band fik sat gang i – især kvinderne – på græsset over mod loppemarkedet. I amphieteateret var der propfuldt og håbefulde sangere slap mere eller mindre heldigt fra at gribe mikrofonen. Stemningen var fantastisk – gang i den – ølsalg på alle mulige måder, uatoriserede cocktailbarer serverede Mojitos fra en ladcykel og der blev langet øl over plastikkasser, cykelbagagebærere og alt hvad er kan bruges til at sælge fra.

For at stille sulten gik vi ind i loppemarkedet, hvor Carla fik en pølse og Ditte og jeg en Pulled Pork burger.. Lækkert og nemt – vi tog dem med op til gyngerne hvor vi spiste og Carla fik sig en tur på gyngen.IMG_1097

Vi ville hjem ved 19 tiden og gik over til en “Drive Now” bil – en Mini Diesel – der stod ovre ved den lækre Burger Restaurant på en plads jeg lige p.t. har glemt navnet på. Vi havde set i Drive Now appen, at BMW’en var snuppet..Anyway, vi kørte hurtigt hjem i den smarte Mini (fed øse, med racersæder etc..) Pris 8.44 €.. Det er både billigt og smart! Kommer helt sikkert til at bruge dem meget mere her i Berlin.

Parkerede den lige nedenfor vores adresse i Neue Grünstrasse – to timer senere var den væk igen!

Trætte men mætte af gode oplevelser så vi lige den “Bestøvlede Kat” på Netflix inden Carla og Ditte krøb i seng.